eject کردن فلش
آیا Eject کردن فلش واقعا ضروری است؟

به چه علت باید فلش را Safe To Remove کنیم؟ هنگامی که بدون Eject کردن فلش یا هارد را از کامپیوتر جدا کنید هشدار Disk Not Ejected Properly به شما نمایش داده می شود که بدین معناست که اتصال فلش یا هارد به درستی از کامپیوتر جدا نشده است. حال سوال اصلی این است که آیا Eject کردن فلش و هارد ضروری است؟

پاسخ خیر است؛ فقط نیاز است بعد از کپی کردن اطلاعات، چند ثانیه صبر کرده و سپس فلش را خارج کنید. البته نیاز است که برای هارد های اکسترنال که حالت دیسکی دارند کمی بیشتر دقت کنید و قطع اتصال را با عجله انجام ندهید. زیرا ممکن است ای کار باعث انتقال ناقص فایل مورد نظر شود یا خواندن اطلاعات موجود در هارد با مشکل مواجه شود.

«فرانک وانگ» (Frank Wang)، دانشجوی دکترای رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه MIT، در این رابطه می‌گوید: «من در ۵ سال گذشته، فلش ها را بدون Eject کردن از کامپیوتر بیرون می‌کشم و تا حالا به مشکلی برنخوردم» شایان ذکر است تعمیم این موضوع به تمام کاربران، کار اشتباهی است اما انجام این کار در بیشتر مواقع برای کاربران معمولی مشکلی ایجاد نمی کند.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع لازم است بررسی بیشتری انجام دهیم.

مشکلات احتمالی

در ابتدا به توضیح این روند می پردازیم و سپس مشکلات احتمالی را بررسی می کنیم.

فرض می کنیم که شما می خواهید یک فایل را از کامپیور به فلش خود انتقال دهید. کامپیوتر  برای انجام این کار احتمالا از روشی به نام write cache بهره می‌برد که در واقع یک حافظه‌ی میانی و پنهانی برای انجام این کار است. یعنی به جای انتقال مستقیم فایل از حافظه داخلی سیستم به مقصد، از حافظه پنهانی استفاده می کند که دلیل انجام این کار بالا بردن راندمان فرآیند انتقال می باشد. این حافظه پنهان، جدا از سیستم نیست و بخشی از سیستم محسوب می شود که به فلش شما اجازه می دهد تبادلات را با سرعت بالاتری انجام دهد.

نظر «اندی پاولو» (Andy Pavlo)، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کارنگی ملون، در این رابطه این است : «زمانی که فایلی را به فلش منتقل می‌کنیم، در حقیقت این فایل به حافظه موقت منتقل می‌شود و در ادامه پیامی برای انتقال موفقیت‌آمیز آن به فلش مموری نمایش داده می‌شود. اما در حقیقت تمام فایل مورد نظر هنوز به فلش نرسیده است.»

با استفاده از روش write cache، اجرای فرآیند انتقال و کپی کردن خیلی سریع (چند میلی ثانیه) و در پس زمینه کامپیوتر انجام می شود. لازم به ذکر است که این روش به صورت پیش فرض در کامپیوتر های مک استفاده می شود اما برای استفاده در کیس استوک ویندوزی باید آن را به صورت دستی فعال کنید.

«پاولو» در مورد ارتباط این بخش با Eject کردن فلش می‌گوید: «با این کار ما به سیستم می‌گوییم که می‌خواهیم فلش را از کامپیوتر بیرون بکشیم و به همین خاطر محتوای write cache باید کاملا خالی شود.»

در سیستم هایی که از روش write cache استفاده می کنند Eject نکردن فلش قبل از جداسازی آن ممکن است باعث انتقال ناقص اطلاعات شود؛ به همین دلیل «پاولو» به کاربران کامپیوترهای مک توصیه می کند که از فرآیند Eject کردن استفاده کنند.

اما اگر در حین فرآیند انتقال یا روش write cache  فلش را جدا کنیم با چه مشکلاتی مواجه می شویم؟

اولین و محتمل ترین احتمال، مخدوش شدن فایل های ارسالی است. البته احتمال آسیب دیدن فایل مبدا خیلی کم است. احتمال بعدی که باید در نظر گرفته شود خراب یا مخدوش شدن دیگر فایل های موجود در فلش است. البته این احتمال هم باید در نظر بگیریم که ممکن است در نحوه ذخیره سازی اطلاعات در فلش مشکل ایجاد کنند که دسترسی فلش به فایل های ذخیره شده را می بندد.

 

شرکت «سن‌دیسک» (SanDisk) که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان حافظه‌های جانبی در جهان محسوب می‌شود، توصیه می کند : «اگر از فلش مموری، هارد اکسترنال یا کارت SD استفاده می‌کنید، قبل از خروج آن‌ها از کامپیوتر، دوربین یا گوشی، ابتدا از طریق نرم‌افزاری آن‌ها را Eject کنید. از آنجایی که ما نمی‌توانیم فرایندهای فعال در پس‌زمینه را مشاهده کنیم، عدم انجام این کار می‌تواند مشکل ایجاد کند.»

اما بهتر است خوش‌بین باشیم

خب در نهایت آیا Eject کردن فلش امری ضروری است یا نه؟

«جیم والدو» (Jim Waldo)، که رییس بخش تکنولوژی یکی از دانشکده‌های هاروارد است، معتقد است: «عموما، انجام یا عدم انجام این کار تأثیر چندان مهمی ندارد. اگر کاربر دقیقا در زمان بسیار نامناسب فلش خود را از سیستم بیرون بکشد، چنین کاری می‌تواند تأثیر منفی در عملکرد فلش داشته باشند که البته احتمال چنین موضوعی بسیار پایین است.»

به زبان ساده تر، خراب شدن یا از کار افتادن فلش به دلیل Eject  نکردن، خیلی دور از ذهن است. لازم به ذکر است که فرآیند write cache آنقدر سریع است که انسان ها اصلا نباید در خصوص آن نگران باشند.

«فرانک وانگ» می گوید: «زمانی که به نظر می‌رسد فرایند انتقال به پایان رسیده و می‌خواهید فلش مموری را از سیستم بیرون بکشید، مطمئن باشید که فرایند اصلی پیش از آن به اتمام رسیده است.»

به طور کلی باید گفت در صورتی که شما شخص محتاطی هستید نیاز است که تا پایان فرآیند انتقال برای بیرون کشیدن فلش صبر کنید و همچنین به یاد داشته باشید که کامپیوترهای مک به طور پیش فرض برای انتقال از روش write cache استفاده می کنند اما برای سیستم های تحت ویندوز باید به صورت دستی این روش را فعال کنید .

اما در خصوص هاردهای اکسترنال کمی محکم کاری ضرری ندارد (البته نه در مورد هارد های SSD) و بهتر است قبل از جداسازی آن Eject شود خصوصا اگر برای گرفتن نسخه پشتیبان از آنها استفاده می کنید.

رعایت نکات ذکر شده در بالا برای هاردهای اکسترنال قدیمی که حاوی قطعات چرخان هستند نیز ضروری است زیرا فرآیند انتقال در این هاردها بیشتر از هاردهایSSD طول می کشد.

«والدو» در نهایت می‌گوید: «اگر همواره بدون Eject کردن فلش را از سیستم بیرون بکشید، به‌هیچ‌عنوان نباید هیچگونه نگرانی داشته باشید. نگرانی اصلی باید هنگام وصل کردن آن به سیستم باشد، زیرا همواره باید احتمال ورود ویروس از طریق این روش را در نظر داشته باشید».

منبع: Popular Science