چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم

در این مقاله چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم را در 2 روش برای شما توضیح می دهیم

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم ؟ ویندوز 11 که دور وقتی نیست از طرف مایکروسافت معرفی شده است دارای محدودیت هایی برای نصب است. این ویندوز بر روی سی پی یو های قبل از نسل 10 نصب نمی شود. یعنی شما حتی اگر یک i7 نسل 7 هشت هسته ای قوی هم داشته باشید در نصب ویندوز 11 به مشکل بر می خورید. اما مثل همیشه راه هایی برای دور زدن محدودیت هایی که شرکت مایکروسافت برای محصولات خود می گذارد وجود دارد. در این مقاله ما 2 روش برای دور زدن این محدودیت ها را برای شما توضیح می دهیم.

اما قبل از شروع بحث بهتر است بدانیم چه محدودیت هایی باعث می شود نتوانید ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید.

شناخت محدودیت های سیستم

برای اینکه بدانیم چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم باید اول محدودیت های سیستم را بشناسیم. با اینکه ویندوز 11 را روی خیلی از سیستم هایی که این سیستم عامل را پشتیبانی نمی کنند نصب می شود اما این به این معنی نیست که به خوبی هم کار می کند.

با توجه به کامپیوتر شما یک سری از قابلیت ها ممکن است به درستی کار نکند یا شاید ویندوز دائما بلو اسکرین بدهد. مایکروسافت هم نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر هایی که این ویندوز را پشتیبانی نمی کنند توصیه نمی کند و هیچ اطمینانی نیست که ویندوز تمامی آپدیت های خود را نصب کند.

پس قبل از اینکه ویندوز 11 را نصب کنید تمامی این مشکلات را مد نظر داشته باشید. تجربه شخصی من این است که تمامی سیستم هایی که نصب کردم به راحتی ویندوز 11 را جواب دادند اما من هیچ اطلاعات مهمی روی سیستم های خودم نداشتم پس قبل از نصب حتما از تمامی اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید.

فعال کردن TPM2.0 و SecureBoot

قبل از اینکه به شما بگویم که چطور ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنید بهتر است اول مطمئن شویم که سیستم شما ویندوز 11 را پشتیبانی نمی کند. بیشتر سیستم هایی که برای نصب ویندوز 11 ارور می دهند بایوس سیستم TPM2.0 و SecureBoot را پشتیبانی نمی کند.

در بیشتر مواقع این گزینه ها داخل بایوس شما وجود دارند ولی غیر فعال هستند و شما تنها با فعال کردن آنها به راحتی می توانید ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنید. از انجایی که این گزینه ها در بایوس های مختلف جا های مختلفی قرار دارند نمی توان نحوه فعال سازی همه آنها را به درستی بیان کرد. اما به هر حال می توانم برای شما توضیح دهد که چطور در سیستم خود من فعال می شوند.

اول از همه شما نیاز دارید وارد فضای بایوس سیستم خود شوید.

برای این کار وقتی سیستم را روشن می کنید در اکثر سیستم ها با فشار دادن مداوم دکمه F2 یا DEL سیستم وارد بایوس می شود. در برخی سیستم ها نیز باید F10 و یا F12 را فشار دهید که وارد بایوس شوید. وقتی وارد شدید در قسمت Security می توانید گزینه SecureBoot  را یافته و فعال کنید. در برخی سیستم ها نیز SecureBoot در قسمت Boot Option یافت می شود. وقتی این گزینه را فعال کردید گزینه Save Changes and Exit را بزنید و یا دکمه F10 را فشار دهید و در پیغام ظاهر شده گزینه YES را انتخاب کنید تا تغیرات اعمال شده ثبت شوند و دوباره برای نصب ویندوز 11 افدام کنید.

روش اول : ویرایش کردن Registery برای دور زدن گزینه چک کردن قابلیت های مورد نیاز ویندوز 11

اگر شما مشکلی با تغیر Registory ویندوز ندارید بهترین و راحت ترین گزینه برای این کار ویرایش رجیستری است. با توجه به قابلیت های سیستم شما ، می توانید با اضافه کردن چند کلید در رجیستری ویندوز 11 را از چک کردن قابلیت های مورد نیاز این ویندوز باز دارید. شما با توجه به قابلیت های سیستم خود باید کلید های متفاوتی را برای این کار به رجیستری اضافه کنید. این روش ها را در زیر توضیح می دهیم.

مشکل TPM2.0 و CPU هایی که پشتیبانی نمی شوند

اگر کامپیوتر شما دارای TPM1.2 است اما CPU مورد نیاز ویندوز 11 را ندارد و یا به پشتیبانی نکردن TPM2.0 ایراد می گیرد با انجام کارهای زیر در رجیستری می توانید این مشکلات را حل کنید.

سیستم را روشن کرده و نصب ویندوز 11 را شروع کنید. وقتی به صفحه اول نصب ویندوز رسیدیم دکمه های Shift+F10 را فشار می دهیم. پنجره داس یا Command را باز می کنیم. در پنجرای که باز می شود عبارت Regedit را تایپ می کنید و Enter را می زنیم. پنجره رجیستری برای شما باز می شود. به مسیر زیر بروید :

\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

وقتی پوشه MoSetup انتخاب شده است روی صفحه سفید سمت راست راست کلیک کنید ، گزینه NEW و گزینه DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.

 

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 1

نام این کلید جدید را AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU  بگذارید و روی آن 2 بار کلیک کنید. در قسمت Value date  عدد 1 را بنویسید و دکمه OK را فشار دهید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 2

الان می توانید وارد نصب ویندوز 11 بشوید و بدون مشکل آنرا نصب کنید. پروسه نصب ویندوز دیگر TPM2.0 و محدودیت های CPU را چک نخواهد کرد.

مشکل TPM و چک کردن SecureBoot

اگر کامپیوتر شما از TPM و یا SecureBoot پشتیبانی نمی کند شما با ایجاد کردن 2 کلید در رجیستری می توانید این محدودیت ها را دور بزنید.

به روشی که در بالا اشاره کردیم رجیستری را باز کنید و به مسیر زیر بروید

HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > Setup.

روی پوشه Setup کلیک راست کنید و گزینه New و سپس Key را انتخاب کنید تا یک کلید جدید بسازد و اسم آنرا LabConfig بگذارید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 3

LabConfig را انتخاب کنید و روی صفحه سفید سمت راست کلیک راست را بزنید گزینه New و سپس DWORD (32-Bit) Value را انتخاب کنید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 4

اسم کلیدی که می سازیم را BypassTPMCheck می گذاریم و سپس روی آن 2 بار کلیک می کنیم و مقدار Value data را به 1 تغییر می دهیم و OK را می زنیم.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 5

این کار باعث می شود در نصب ویندوز وجود TPM چک نشود. اما یک کلید دیگر برای SecureBoot احتیاج داریم.

دوباره گزینه New و سپس DWORD (32-Bit) را زمانی که پوشه LabConfig انتخاب می شود بزنید سپس New و سپس DWORD (32-Bit) Value را انتخاب می کنیم.

اسم این کلید جدید را BypassSecureBootCheck می گذاریم و مقدار آنرا نیز به 1 تغییر می دهید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 6

اکنون رجیستری را ببندید و نصب ویندوز را بدون مشکل ادامه دهید.

روش دوم : ایجاد یک فلش بوت که وجود TPM و SecureBoot را چک نکند

در ادامه بحث چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم یک روش دیگر را برای شما معرفی می کنیم.

اگر شما نمی توانید و یا نمی خواهید رجیستری سیستم را تغییر دهید می توانید یک فلش بوت ویندوز 11 بسازید که در هنگام نصب TPM و SecureBoot را چک نکند.

اگر شما میخواهید ویندوز 11 را روی چندین سیستم نصب کنید این روش بسیار راحت تر است چون دیگر نیازی ندارید در هر نصب یک بار رجیستری را تغییر دهید.

برای این کار شما باید از نرم افزار معروف Rufus برای درست کردن فلش با قابلیت بوت استفاده کنید. توسعه دهندگان این نرم افزار گزینه جدیدی را برای ساخت فلش نصب ویندوز 11 اضافه کرده اند که با آن می توانید محدودیت های نصب ویندوز را دور بزنید.برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

برنامه Rufus و فایل ISO ویندوز 11 را دانلود کنید. یک فلش با حداقل حافظه 8 گیگابایت به سیستم وصل کنید. برنامه Rufus را باز کنید. در قسمت Boot Selection دکمه Select را بزنید و فایل ISO که دانلود کردید را انتخاب کنید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 7

سپس در قسمت Image Option با توجه به مشخصات سیستم خود اگر می خواهید TPM2 و SecureBoot  را دور بزنید گزینه اول و اگر سیستم شما کلا TPM و SecureBoot  ندارد گزینه دوم را انتخاب کنید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 8
در قسمت Partition Scheme انتخاب کنید که آیا می خواهید فلش را به صورت MBR بسازید یا GPT .
چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 9

دیگر قسمت ها نیاز به تغییر ندارند اما اگر شما این گزینه ها را می شناسید و میخواهید تغییر دهید می توانید این کار را انجام دهید.

اکنون روی دکمه Start کلیک کنید و صبر کنید که کپی کردن فایل ها کامل شود. اکنون شما می توانید با فلشی که درست کردید روی هر سیستمی که خواستید ویندوز 11 را نصب کنید.

چگونه روی سیستم های قدیمی ویندوز 11 نصب کنیم
تصویر شماره 10

نوین استوک مرجع خرید و فروش قطعات استوک از قبیل کیس استوک ، مانیتور استوک و لپ تاپ استوک بهترین دستگاه ها را گلچین ، تست و سرویس کرده و با ضمانت ارایه می کند.

برای خرید انواع سیستم های استوک با واتس آپ نوین استوک تماس بگیرید