مانیتور استوک
راهنمای خرید مانیتور استوک

فهرست مطالب

در این مقاله به توضیح این موضوع می پردازیم که اساسا مانیتور استوک چیست و چرا کاربران زیادی تمایل به خرید آن دارند. همچنین انواع برندها، سری ها و مدل های مانیتور دست دوم موجود در بازار را به تفصیل برای کاربران شرح داده ایم تا فرآیند انتخاب و خرید مانیتور استوک را برای آن دسته از کاربرانی که تجربه ای در این زمینه ندارند تسهیل کنیم. در آخر نیز ویژگی هایی را ذکر کرده ایم که که با توجه به آن می توانید خریدی کاربردی داشته باشید.

مانیتور استوک چیست؟

در ابتدا باید گفت مانیتور استوک معمولا مانیتور هایی هستند که در کشور های اروپایی در مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها و یا صنعت استفاده شده و یا در برخی موارد حتی استفاده هم نشده و در انبار شرکت ها بوده اند و پس از گذشت چند سال به دلیل به روزرسانی با مانیتور های جدید جایگزین می شوند و مانیتور های قبلی برای فروش توسط شرکت های فروش سیستم های کامپیوتر به بازار عرضه می شوند.

مانیتورهای استوک به دلیل اینکه مورد استفاده ادارات و شرکت ها بوده اند معمولا از سری های صنعتی که دارای بدنه ای محکم تر نسبت به مدل های خانگی، با کیفیت تر، طول عمر بالاتر و پایه های قابل تنظیم هستند و به دلیل کیفیت بالا از نظر قیمتی هم نسبت به مدل های خانگی گران تر هستند؛ اما مانیتور دست دوم را با قیمت های بسیار خوبی می توان تهیه کرد و این بدان معناست که شما با بودجه کمتر، دستگاه بهتری می توانید تهیه کنید.

مانیتور استوک
مدل های مانیتور استوک یا دست دوم موجود در بازار

پارامترهای مهم سلامت مانیتور استوک

موارد مهمی که برای خرید مانیتور استوک مناسب باید در نظر داشته باشید:

  • اول از همه باید مشخص کنید که چه کاری با کامپیوتر خود میخواهید انجام دهید به عنوان مثال برای گیمر ها زمان پاسخگویی و نرخ تازه سازی صفحه بسیار مهم هستند. برای موارد کاری و طراحی دقت رنگ ها مهم است و برای کاربران معمولی مشخصه خاصی مورد نیاز نیست اما معمولا مانیتورهایی با رزولیشن و کنتراست بالاتر صفحه بهتری به شما ارایه می دهد.
  • رزولیشن بالاتر مساوی با تصویر بهتر است. رزولیشن مانیتور مشخص می کند که چه تعداد پیکسل در طول و عرض مانیتور وجود دارد. رزولیشن های زیر برای مانیتور ها وجود دارند:
  1. 1280 در 1024 Super-eXtended Graphics Array (SXGA)
  2. 1366 در 768 High Definition (HD)
  3. 1600 در 900 High Definition Plus (HD+)
  4. 1920 در 1080 Full High Definition (FHD)
  5. 1920 در 1200 Wide Ultra Extended Graphics Array (WUXGA)
  6. 2560 در 1440 Quad High Definition (QHD)
  7. 3440 در 1440 Wide Quad High Definition (WQHD)
  8. 3840 در 2160 4K or Ultra High Definition (UHD)
  • اندازه مانیتور هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تراکم پیکسلی تاثیر زیادی روی کیفیت تصویر دارد. از نظر ما 109 پیکسل در اینچ اندازه مناسبی است. هر چه صفحه بزرگ تر باشد و رزولیشن پایین باشد تراکم صفحه پایین تر می آید. برای یک کامپیوتر شخصی مانیتور 55 اینچ بسیار بزرگ است اما شما می توانید برای بازی یک مانیتور 32 اینچ با کیفیت 4k با کیفیت بخرید.
  • نرخ تازه سازی! هر چه این عدد بیشتر باشد بهتر است. این عدد تعداد دفعاتی است که در یک ثانیه تصویر جدید از سیستم گرفته شده و نمایش داده می شود و با هرتز اندازه گیری می شود. عدد بالاتر مساوی با تصویر نرم تر، دقیق تر و بدون تاخیر است. نرخ تازه سازی برای گیمر ها خیلی پر اهمیت است؛ چون تغییرات را زودتر میبینند و عکس العمل سریع تری انجام می دهند.
  • سرعت پاسخگویی هر چه عدد کمتری داشته باشد بهتر است. اما این فاکتور تاثیر چندانی در کار ندارد مگر اینکه شما یک گیمر باشید. سرعت پاسخگویی به شما میگوید که چه زمانی طول میکشد که رنگ یک پیکسل از سیاه به سفید تغییر کند.
  • تکنولوژی پنل برای کیفیت تصویر. TN دارای کمترین کیفیت است بعد از آن IPS و در آخر VA. مانیتور هایی که از تکنولوژی TN استفاده میکنند ارزان ترین مدل هستند که کیفیت پایینی دارند و تصویر از کناره ها زیاد قابل دید نیست. مانیتور های IPS سرعت پاسخگویی بالاتر و کیفیت بالاتری نسبت به مانیتور های VA دارند ولی مانیتور های VA بهترین کنتراست را در تمامی مدل ها دارند. تکنولوژی های جدید تری نیز وجود دارد که به نسبت، قیمت های بسیار بالاتری دارند از جمله OLED و AMOLED. این مانیتور ها بر خلاف قبلی ها از تکنولوژی LCD Panel استفاده نمی کنند و دارای بک لایت جدا برای تولید نور پس زمینه نمی باشند. در AMOLED هر پیکسل یک ترانزیستور است که مجموعه این ترانزیستور ها پنل را تشکیل می دهند.
مانیتور استوک
پورت های مانیتور استوک لنوو

نکات مهم در خرید مانیتور استوک اروپایی

  1. بررسی وضعیت ظاهری: برای بررسی وضعیت ظاهری مانیتور استوک ابتدا دور قاب و پشت آن را بررسی می کنیم تا جای ضربه خوردگی نداشته باشد . در مرحله بعدی صفحه مانیتور را تمیز کرده و روی پنل را از زوایای مختلف نگاه می کنیم تا خط و خشی بر روی صفحه ی مانیتور استوک وجود نداشته باشد.
  2. بررسی رنگ و نور: برای بررسی نور، رنگ و کانتراست مانیتور، در قسمت دکمه های مانیتور با ورود به منوی هرکدام از گزینه ها، تمامی بخش های رنگ، نور و کانتراست را بررسی می کنیم.
  3. چک کردن هاله و پیکسل سوخته: برای بررسی این مورد نور صفحه را تا 100% زیاد می کنیم و یک بار تصویر سفید و بار دیگر تصویر سیاه در پس زمینه مانیتور قرار می دهیم و به صورت دقیق چک می کنیم که نقاط سیاه (پیکسل سوخته) یا حالت سایه ای در مشاهده از زوایای مختلف (هاله) وجود نداشته باشد.
  4. بررسی پورت ها و دکمه های مانیتور: برای بررسی این مورد از تمامی خروجی های مانیتور استوک تصویر گرفته و تمامی دکمه ها و هاب USB مانیتور را در صورت وجود چک می کنیم تا از سلامت آن اطمینان حاصل گردد.
  5. خرید از محل معتبر: با وجود تمامی موارد ذکر شده در بالا جهت خرید مانیتور استوک از فروشگاه های معتبر (به صورت حضوری) و یا سایت های معتبر (اینماد دار) که فاکتور و ضمانت به شما ارائه می دهند، استفاده نمایید.
مانیتور استوک
پورت های مانیتور استوک دل

مدل های مانیتور استوک یا دست دوم موجود در بازار

در بازار مدل های بسیار متفاوتی از مانیتور استوک از تمامی برند های سازنده مانیتور وجود دارند که ما در زیر به معرفی معروف ترین آنها و شرح تکنولوژی های ساخت مانیتور می پردازیم.

مانیتور های استوک موجود در بازار اکثرا برند های دل و اچ پی هستند که در زیر چند نمونه از آنها را معرفی می کنیم.

شرکت دل مدل های بسیار متفاوتی از مانیتور ها را با مشخصات و قیمت های مختلف تولید می کند . تولیدات این شرکت کلیه نیازهای جامعه را پوشش می دهد. سه سری E و P و U معروف ترین آنها در بین مانیتور های استوک هستند.

سری های مانیتورهای شرکت دل

  • سری E (Essentials): در این سری از مانیتورها، دل تمام تلاش خود را کرده که با بهترین قیمت بالاترین کیفیت را ارایه دهد. این مانیتور ها کم مصرف ، بسیار با دوام و دارای نشان دوستار طبیعت هستند. این مانیتور ها با پایه قابل تنظیم بهترین ارگونومی را برای کار به شما عرضه می کنند و با ظرافت و زیبایی خود نمایی زیبا به میز کار شما می دهند. مانیتور دست دوم دل کیفیت تصویر بسیار خوبی دارد.
  • سری P (Productivity): این سری دارای بهره وری بالا و امکانات بالایی هستند. از جمله این امکانات می توان به هاب USB پشت مانیتور اشاره کرد. این سری هم دارای پایه های قابل تنظیم برای رسیدن به بهترین ارگونومی برای کار هستند.
  • سری U (ultra-Sharp): این سری مانیتور های حرفه ای دل هستند که شامل مانیتور های خمیده این شرکت نیز می شوند.

شرکت اچ پی نیز در مدل های بسیار متفاوتی مانیتور های خود را با کیفیتی بسیار بالا عرضه می کند. مانیتور های این شرکت بسیار مقاوم بوده و از نظر کیفیت ساخت و بدنه واقعا بی نظیر هستند.

سری های مانیتور های اچ پی

  • سری Omen که مانیتور های طراحی شده برای گیمرها هستند.
  • سری E که شامل مدل های Envy و EliteDisplay هستند و برای کار های اداری و خانگی تولید شده اند.
  • سری Z که مدل های کاری مانیتور های اچ پی هستند و در محیط های صنعتی و کاری استفاده می شوند.
  • سری Ultrawide و Curved monitor که مانیتور های بسیار بزرگ و خمیده اچ پی برای انجام کار های خاص هستند.

مانیتور پنجره ورود شما به دنیای کامپیوتر است. بدون یک مانیتور مناسب همه کارهایی که با کامپیوتر خود انجام می دهید از قبیل بازی یا کار های روزمره یا وب گردی خسته کننده می شوند.

سازندگان کامپیوتر این اهمیت را درک می کنند و مانیتور ها را در مدل های بسیار زیادی به بازار عرضه می کنند اما نکته این است که ما چگونه مانیتور استوک مناسب خود را انتخاب کنیم؟

مانیتور استوک
مانیتور استوک اروپایی دل برند آمریکا

معروف ترین و بهترین مانیتور های استوک

معمولا در دنیا مانیتورهای استوک از شرکت های آمریکایی همچون دل و اچ پی برای استفاده در صنایع، ادارات و مدارس سراسر جهان تولید می شوند. برند چینی لنوو نیز در زمینه ساخت مانیتور صنعتی جز برند های مطرح محسوب می شود. این مانیتور ها به دلیل صنعتی و اداری بودن  معمولا بدون آداپتور و با برق مستقیما 220 ولت و همچنین دارای هاب USB و انواع خروجی های تصویر همچون VGA، DVI، Display Port و HDMI می باشند.

بهترین تجربه خرید مانیتور دست دوم

در کل پیشنهاد ما به کاربرانی که به دنبال خرید مانیتور با کیفیت و با دوام هستند اما در عین حال نمی خواهند هزینه زیادی بپردازند، خرید مانیتور استوک است. البته لازم است که با شناخت کافی و از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید نمایید. ما در فروشگاه نوین استوک انواع مدل ها و برند های مانیتور استوک را موجود داریم که کاملا تست و سرویس شده اند. همچنین ما بهترین جنس ها را با مناسب ترین قیمت، با ضمانت برای فروش عرضه می کنیم. جهت دریافت مشاوره برای خرید مانیتور استوک و اطلاعات بیشتر در مورد خرید محصولات استوک، عکس ها و مدلهای بیشتر در واتس آپ و تلگرام با ما با شماره ۰۹۳۰۱۰۰۱۱۰۷ در ارتباط باشید.